Eeuwwisseling [Caldic collectie, 2000], Philipse-Paalman 2000, p. 50-51 en 102-203
ontvangst van de moderne kunst in Nederland 1920-2000 : Picasso als pars pro toto, Van Adrichem 2001, p. 16 en passim
Schilders van Laren, Denninger-Schreuder 2003, p. 8 en passim
web der schepping : theosofie en kunst in Nederland : van Lauweriks tot Mondriaan, Bax 2004, p. 218 en passim
Moen. : tussen Toorop en Mondriaan : de kunstenares Mies Elhout-Drabbe 1875-1956, Van Vloten 2004, passim
onstuitbare verzamelaar J.F.S. Esser : Mondriaan, Breitner, Sluijters e.a., Jonkman/De Raad 2005, p. 6 en passim
kunstpaus : H.P. Bremmer 1871-1956 [Handelsuitgave], Balk 2006, p. 90 en passim
Koningin Wilhelmina : schilderijen en tekeningen, Spliethoff et al. 2006, p. 76 en passim
Artists on the edge : the rise of coastal artists' colonies, 1880-1920 with particular reference to artists' communities around the North Sea, Barrett 2010, passim
Mythen van het atelier : werkplaats en schilderpraktijk van de negentiende-eeuwse Nederlandse kunstenaar [Breitner omslag], Jonkman/Geudeker 2010, p. 9 en passim
Literatuur
M. Seuphor, C. Estienne, 'P. Mondrian', Art d'Aujourd'hui 1949, nr. 5
L.J.F. Wijsenbeek, '10 jaar na Mondriaans dood', 's-Gravenhage. Maandblad der Gemeente 's-Gravenhage 9 (1954), nr. 3, p. 12-18
Th.M. Brown, 'Mondrian and Rietveld. The dividing rod and the compass', Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 19 (1968), p. 205-214
E.B. Henning, 'A classic painting by Piet Mondrian', The Bulletin of the Cleveland Museum of Art 55 (1968), p. 242-249
H.L.C. Jaffé, 'Een gedateerde plafondschildering door Piet Mondriaan', Oud Holland 83 (1968), p. 229-238
T. Threlfall, 'Piet Mondrian, an untitled and unknow drawing circa 1918', Art History 1, juni 1978, nr. 2, p. 229-235
H.L.C. Jaffé, 'Een preekstoel naar ontwerp van Piet Mondriaan', Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 31 (1980), p. 533-543
H. Adams, 'In view', Art and artists 15 (1980) nr. 3, p. 38-41
Y.A. Bois, 'Mondrian et l'architecture', Revue de l'art 1981, nr. 53, p. 39-52
W. Scholtz, 'Tweemaal Mondriaan en het Mondriaanhuis', Jaarboek Achterhoek en Liemers 9 (1986), p. 101-113
S. Geist, 'Brancusi + Mondrian: a sum, a summa'; Artforum, februari 1983, p. 68-71
G. Schufreider, 'Overpowering the Center: Three compositions by Mondrian', The Journal of Aesthetics and Art Criticism, fall 1985, p. 13-28
N. Stoop, 'De rol van het Futurisme in Nederland - het Futurisme van De Stijl', Leids Kunsthistorisch Jaarboek 7 (1988), p. 122-141
N. van der Schaaf, 'Het Mondriaanhuis in Winterswijk', Tableau (voorjaar 1989), p. 86-88
B. Bakker, 'Tekenen naar de natuur, Piet Mondriaan en de Waskaarsenfabriek', Kunstschrift (1993), p. 52-54
O. Boers, 'Mondriaan gelokaliseerd. Een vierde gezicht op de Waskaarsenfabriek', Maandblad Amstelodamum 81 (1994), p. 87-90
H. Snel en M. Bax, 'Onderzoek naar Mondriaans contacten in Amsterdam 1892-1912', Holland 10 (1994), nr. 1, p. 67-70
C.J. de Bruyn Kops, 'Mondriaan gelokaliseerd. de sloot bij 'Landzicht' in het Gein ', Maandblad Amstelodamum 81 (1994), p. 83-87
S. Deicher, 'Zuivere vorm van een verhaal van lijden. de betekenis van het gereformeerde denken voor het werk van Piet Mondriaan', Jong Holland 10 (1994), p. 6-17
T. Lubbock, 'Mondrian Puzzles', Modern Painters 8 (1995) no. 1, p. 20-24
Anoniem, 'Twee vroege Mondriaantekeningen', Drents Museum Journaal 15 (1999), p. 10-14
B. van den Boom, 'De opwaardering van plakband', Jong Holland (2001) 1, p. 26-32
F. Buunk, 'Geen opwinding in het beeld. de belofte van Mondriaans vroege landschappen', kunst&Antiek Journaal 9 (2004), p. 7
P. Gorter en M. Bax, 'Vondelstraat 29. Betsie Repelius en haar opdrachten aan Joseph Cuypers en Piet Mondriaan', Amstelodamum Jaarboek 98 (2006), p. 106-131
M. White, ''Dreaming in the abstract': Mondrian, psychoanalysis and abstract art in the Netherlands', The Burlington Magazine 148 (2006), p. 98-106
Anoniem, 'Wie appelen vaart, Die appelen eet', Kunst & Antiek Journaal 12 (maart 2007), nr. 3, p. 10-11 [betr.contoverse Piet M. of F.M.]
M. Josephus Jitta, 'Over een briefkaart en een brief van Piet Mondriaan aan Willem Einstein in het archief van kunstcritica Mathilde Visser', RKD Bulletin 2007, nr. 2, p. 41-51
J. Stap, 'Piet Mondriaan, zijn mentor Jan Braet von Überfeldt, Herman Eduard Knaake en zijn neef Vincent van Gogh', Jaarboek Achterhoek en Liemers 2011, p. 131-144
W. Coppes, 'RKD verwerft uniek persoonlijk archief Piet Mondriaan/The RKD acquires Piet Mondrian's unique personal archive', RKD Bulletin 2012, nr. 1, p. 31-35
W. Coppes, 'De kledingzak van Piet Mondriaan', RKD Bulletin 2012, nr. 2, p.14-17
M. Gergely, 'Van Doesburg versus Mondrian: the role of their different views on space in the disintegration of the Stijl Group', in: Geest en gratie. Essays Presented to Ildikó Ember on Her Seventieth Birthday, Budapest 2012, p.
L. Veen, 'Piet Mondrian's autobiographical writings (1941-43)', Simiolus 37 (2013-2014), p. 61-85
B. van Santen, 'De Utrechtse en Amersfoortse wegbereiders van De Stijl', Oud-Utrecht 90 (2017) no. 2, p. 10-16
E. Hodermarsky, 'Becoming Piet Mondriaan: two transitional works', Yale University Art Gallery Bulletin 2016, p. 105-109
M. Haveman (red.) De aanstekelijke Stijl 1917-2017, themanummer Kunstschrift 61 (2017) no. 2, passim
R. Prange, 'Ornament und Abstraktion: die "Arabeske als Triebfeder der Moderne"?', Zeitschrift für Kunstgeschichte 80 (2017) no. 3, p. 418-438
L. Wijnia, 'Bringing Mondrian's "Lozenge composition with yellow lines" to the Netherlands', The Burlington Magazine 160 (2018) no. 1379, p. 118-125
Opleiding
Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam)Rijksakademie van beeldende kunsten (Amsterdam), 1892-1897; received 'L.O. tekenen' in 1889 and 'M.O. tekenen' in 1892
ParisParijs, 1919-06-22-1919-11, due to finding his old studio at 26 rue du Départ occupied by Tour Dones, moves into the vacant studio Kickert had occupied briefly in 1912 in the same building (Bois 1994)
ParisParijs, 1919-11-01-1921-10, moves to a new studio at rue de Coulmiers 5 (Bois 1994)
ParisParijs, 1921-10-22-1936-03, returns to rue du Départ, where he occupies the larger studio of the Stieltjes (Bois 1994)
ParisParijs, 1936-03-20-1938-09, moves into new quarters in the studio building at boulevard Raspail 278 (Bois 1994)
London (England)Londen (Engeland), 1938-1940
New York CityNew York City, 1940-1944
Leraar van
Grimbel du Bois-Westenberg, Margrietha Johanna
Groeneveld, Berend
Reelfs, Loe
Saalborn, Louis
Zethraeus, Agatha
Naamsvariant
Mondrian, Piet
Mondriaan, Pieter Cornelis
Familierelaties
son of teacher Pieter Cornelis Mondriaan; nephew of the artist Frits Mondriaan